11 mrt 2011

Verantwoord fokken

Wat is het toch triest om te zien hoe het in de wereld vergaat met rasdieren. Of het nu gaat over honden, katten of paarden, de problemen die binnen de rassen voorkomen zijn overal hetzelfde.

Verantwoord fokken schijnt niet langer het doel te zijn van het merendeel van de fokkers. Geld en status is vele malen belangrijker. Die ene bokaal, dat mooie lintje of die uitmuntend gekeurde hond is hetgeen waar het vaak om draait. Dat de dieren inteelt zijn en vele erfelijke eigenschappen met zich meedragen is van ondergeschikt belang. Consequenties? Ja, die zijn er zeker. Voor de dieren zelf en voor hun eigenaar. Vol ontzag heb ik de uitzending van Meldpunt van 10 maart jl. bekeken.

Zelf heb ik altijd een Engelse Bulldog willen hebben maar toen ik hoorde van hun luchtwegproblemen die er grofweg ingefokt zijn, ben ik afgehaakt. Dolgelukkig ben ik met mijn Cane Corso reu die weliswaar niet hoog scoorde op een keuring doordat hij 'te atletisch' gebouwd was (is notabene een werkhond) maar ondertussen dit jaar alweer 11 wordt en nog elke dag ravot met onze 5 andere honden in de wei. Destijds raadde de rasvereniging mij ten strengste af om überhaupt een kijkje te gaan nemen bij Chicco zijn fokker, terwijl een bestuurslid van de vereniging vol trots een nest van volle broer met zus aan ons toonden. De keuze was snel gemaakt, zonder spijt!

In deze uitzending gaat het over honden, hetzelfde verhaal gaat echter ook op voor andere raszuivere dieren zoals katten en paarden. Verantwoord fokken is cruciaal. Wij doen ons uiterste best om de best mogelijke match te maken in het fokken met onze paarden. We kiezen lang niet altijd voor de makkelijke oplossing van eigen hengst x eigen merrie, al zijn onze paarden hier wel op geselecteerd. Wij kiezen daarentegen voor die combinatie die zowel qua bloedlijnen, karakter, uiterlijk en gangwerk het meest veelbelovend is. Toegegeven, het vereist meer inzet, hogere kosten en brengt niet altijd het begrip van mede fokkers en liefhebbers maar in onze ogen is dit de enige juiste manier.

Inteelt, wat nog altijd bij veel paardenrassen voorkomt is iets waar ik fel op tegen ben. Hoewel ik ook van lijnenteelt niet overenthousiast ben kan ik wel leven met een lijnenteelt die ver genoeg van elkaar verwijderd is (bv 2e generatie vaderszijde tov 4e generatie moederszijde). In het streven naar Tennessee Walking Horses zoals ze oorspronkelijk zijn gefokt, houdt in dat je in het evenaren van dit doel, ook rekening moet houden met mogelijke inteelt en negatieve erfelijke eigenschappen. Een hele uitdaging waar we volledig voor gaan!