9 mrt 2013

Suplementen, de speurtocht

Lilly haar laatste veulen Trip is in 2010 geboren. Tijdens het zogen geeft ze letterlijk alle energie aan haar kind wat ervoor zorgt dat ze aan het einde van het spenen graatmager is. Zelf vind ik dat een vreselijk gezicht, ookal komt ze snel weer bij nadat het veulen gespeend is. Normaliter geven we de merries altijd minimaal 1 jaar rust na het veulenen, in geval van Lilly kozen we voor 2 jaar. In die periode was ze pleegmoeder van de gespeende veulens, een taak die je met een gerust hart aan haar kunt overlaten. Lilly zag er goed uit, iets aan de stevige kant zelfs. In 2012 lieten we haar dekken door Capriano, helaas kreeg ze een baarmoederontsteking waardoor ze niet drachtig raakte. Die zomer werd Lilly regelmatig gereden, ze was t dikkertje van de kudde maar alles ging goed.

Mijn gevoel gaf wel aan dat we moesten oppassen met haar. Insuline resistentie was iets wat door mijn hoofd maalde en ook het risico van bevangen raken. In het najaar zette ik Lilly op een magnesium kuur en kregen de paarden uit voorzorg een mineralenblok met magnesium tot hun beschikking. Magnesium is suplement # 1 om hoefbevanging te voorkomen cq de harde, dikke nek weer losser te krijgen. In november besprak ik Lilly haar voeding met de dierenarts. Lilly stond met 3 paarden in een weide met paddock aan het bos. Altijd vrije uitloop en een hooiruif waar we normaliter een pak voordroog inzetten. Door haar overgewicht besloten we enigszins het voer te ratsoeneren, dwz we voerden dagelijks een afgemeten hoeveelheid hooi dus niet langer onbeperkt eten. Verder een handvol kruidenmuesli en daarmee moest Lill de winter doorkomen.

Nu het kwaad alsnog geschiedde, moest ik weer snel aktie ondernemen. Naast de behandeling van de reguliere dierenarts zocht ik naar meer natuurlijke suplementen (we mogen het geen medicatie noemen). Op internet kun je vanalles vinden over suplementen bij hoefbevanging. Arts 1 in Amerika heeft 'het' middel, in Engeland biedt een kliniek 'de oplossing' en ga zo maar door. Kies maar uit!

Na een brainstormsessie koos ik voor magnesium (paardnatuurlijk) en een kuur Gluco Balance. Daarnaast nog een detox kuur om Lilly te ontgiften. Na 6 dagen inspuiten kreeg Lilly Phenylbutazone poeders 2 x daags. Al met al een hele klus om alles toe te dienen. Gluco balance wordt met smaak gegeten in een handje geweekte Protein Light grasbrok. De magnesium vindt ze echt niet lekker, ook niet icm de grasbrok dus deze gaat aangelengd met water in een spuit rechtstreeks in de mond, zo ook de bute. De detox moet dan weer los van het voer gegeven worden (dus op andere tijdstippen) wederom met een spuitje rechtstreeks in de mond. Verder krijgt ze droog hooi (geen voordroog meer) 2 plakjes per dag aangevuld met een hoeveelheid stro (daar zit geen suiker in).

1,5 week na de ontdekking gaat het stukken beter. Lilly loopt niet langer op eieren en beweegt vrij door de paddock. Het koelen van de voeten (4 hoeven rondom in emmers, een grappig gezicht) vindt ze niet langer prettig. Uiteindelijk zijn de hoeven niet warm meer. Ik hou de zandgrond in de paddock goed vochtig voor een natuurlijke koeling. Tijd om haar bewegingsruimte te vergroten. Elke middag zet ik haar in een grotere paddock samen met Ravi en Beetle. Ze kent beiden goed (zoon en vriendin) en Lill is altijd de baas geweest. Doordat ze samen staan beweegt ze automatisch iets meer, nog altijd in stap maar vloeiend en niet langer kreupel. Afgelopen donderdag dacht ik er verstandig aan te doen door haar in de piste te zetten, deze grenst aan de wei waar Ravi, Beetle, Anouck en Marsie 's morgens in staan. Nah, niet zo'n goed idee! Lill liep enthousiast en voorwaarts in stap naar achteren. De andere paarden komen nieuwsgierig contact maken bij de omheining, maar Lilly heeft Anouck altijd al een wijsneus gevonden en zij moet vooral opzouten! Niet in het minst onder de indruk reageert Anouck niet op de oren naar achter, noch op een duidelijker dreigement. Dus Lill maakt zich boos en begint me daar toch te bokken, steigeren, draven en galopperen! Mijn hart maakt in eerste instantie een sprongetje van blijdschap maar al gauw vind ik dit niet leuk meer. Dit is iets teveel van het goede. Ondertussen gaat iedereen aan de kletter in de wei en Lill doet hard mee. Tijd om in te grijpen dus. Niet makkelijk als je nog altijd met je voet in een brace zit en niet snel kunt bewegen. Gelukkig kan ik Lilly overtuigen te kalmeren en haar aan het halster weer terug in de paddock zetten. Mijn angst dat ze terug zou vallen bleek gelukkig ongegrond.

Lilly krijg dagelijks meer bewegingsvrijheid, zij het in stap. Alles gaat goed! Sinds gisteren staat ze op de helft bute. Hopelijk blijft dit goed gaan. Zodra ze van de bute af is gaan we haar bloed onderzoeken om insuline resistentie te bevestigen.

nb. de foto's zijn gemaakt de dag na het bekappen