22 apr 2010

Klossen door de bossen

Ik geloof niet dat ik eerder zo blij ben geweest met de komst van het voorjaar, alhoewel, afgelopen nacht heeft het hier in Hechtel toch nog 4 graden gevroren! Anyways... de zon doet wonderen en ik rij dagelijks 2 tot 3 paarden om de schade van de strenge winter in te halen.

Door de kou is Lulu niet gereden zoals gepland en de laatste weken heb ik voorzichtig de draad weer opgepakt. De Amerikaanse '60 dagen training' blijkt in geval van Lulu een totaal ander resultaat te hebben opgeleverd dan jaren geleden bij de zwarte merrie Shi. Met haar reed ik zo weg, de richting die ik uit wilde, in mijn tempo en in een stabiele gang. Met Lulu rijd ik weliswaar weg zonder bokken en brokken maar stuur, gaspedaal en gangwerk is 'op goed geluk!'. Het enige wat werkt is de rem en heel eerlijk, dat is dan toch wel weer fijn, zo niet een absolute noodzaak. Het leuke aan Lulu is dat ze het leven als één groot feest ziet en overal plezier aan beleeft. Er zit geen vleugje onwil in haar en dat maakt het werken met haar ontzettend fijn.

Haar werkwillige karakter zorgt voor teamwork en vertrouwen. Zo hebben we gister voor het eerst in de buitenpiste gereden na diverse sessies in roundpen. Vrolijk denderde Lulu achter haar maatje Spirit aan totdat ze na een 20 minuten ook in staat was om zelfstandig door de bak te lopen. Oei, dit klinkt wel erg onervaren of niet? Maar dit is een hele stabiele jonge meid die je niet zomaar van haar padje krijgt. Na nog een paar keer de 'HO'-knop te hebben geoefend weet ik het zeker: wij rijden door het bos weer naar huis, zij het geleid door de ervaren Spirit.

En zo vertrokken we net als ruim een maand geleden met Ravi voor het eerst naar buiten. Het rood/witte plastic wappert nog steeds bij het ingezaaide stukje gras van de buren. Ik geloof niet dat Lulu het überhaupt is opgevallen... Het eerste en tevens enige obstakel tijdens de 20 minuten durende rit was de afzetting om auto's uit het bos te weren. Nee, daar paste Lulu echt niet door hoor! Ook toen Spirit voor de 2e keer toonde hoe het werkte was Lulu niet overtuigd. Ik ben afgestegen en samen liepen we door de smalle opening. Het opstijgen ging weer braaf, maar ow, ze is wel groot hoor!

De rest van de rit was vooral klunsig over de oneffen bospaden; naar beneden sneller, omhoog langzamer, botsend tegen Spirit die voorop liep maar haar vriendin graag begeleidde. De militairen op het domein direct naast het bospad waren druk aan het schieten maar dat deerde de paarden niet. Bijzonder! Hoe onervaren Lulu ook is, het wederzijdse vertrouwen is er absoluut en dat is de sleutel tot succes.

Voor Lulu zijn de wandelingen door het bos veel interessanter dan het 'saaie' werk in de piste dus in de toekomst zullen we veel oefenen op onbekend terrein.