21 mrt 2010

Oh ow...

Als ik ver terug graaf in mn geheugen dan heb ik een jaar of 13 geleden al gezocht naar Rocky Mountain Horses in Amerika. Mijn streven was om deze chocolade gekleurde paardjes eens te bezoeken tijdens één van de trips naar Amerika. Destijds was Internet nog in opkomst en websites waren schaars. Ook het ras was nog erg jong (eind jaren '80) en fokkers kon je op 1 hand tellen. Het is er nooit van gekomen.

De eerste Rockies/Kentuckies (vaak dubbel geregistreerd) ontmoette ik in Europa 5 jaar geleden: bij fokker Armin in Frankrijk en privé bezitter Margo in Nederland. Little did I know dat ik toen al ons toekomstige paard had ontmoet.

Als fanatiek Tennessee Walking Horse fokker en gangenpaardliefhebber wilde ik mijn kennis en ervaring uitbreiden. In 2009 besloten we ons aanbod te verbreden door ook rijlessen met andere gangenpaardenrassen aan te bieden. We twijfelden tussen de Rocky/Kentucky Mountain horse en Paso Peruano. Het werd de Paso. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. In het najaar van 2009 werd ik examiner van Kentucky Mountain Saddle Horses en de wens naar een Rocky/Kentucky werd groter. Verschillende paarden passeerden de revue zonder tot aankoop over te gaan.

Het lot besloot dat één van de eerste Rockies die ik ooit in levende lijve ontmoette weer op ons pad kwam: Bungee. Wie had dat gedacht? Een 10-jarige merrie met een verfijnd koppie en prachtige oortjes die verraden dat een snufje Walker bloed door haar aderen stroomt. Na een korte inwerkperiode zal deze struise dame als les/workshop paard ingezet worden.