1 jul 2011

Hiep, hiep, hoera!

We rollen hier van de ene verjaardag in de andere. Woensdag werd onze Cane Corso reu Chicco 11 jaar. Vandaag is de beurt aan Spotje. Is het alweer bijna 13 jaar geleden dat ik haar als prietpruttig klein pupje achter haar moeder aan zag huppelen tijdens het NK Westernrijden? Time flies.

Spotje is mn eerste hondje waar ik heerlijke 'beginners'fouten bij heb gemaakt qua opvoeding. Eigenlijk is ze nooit zindelijk geweest in de nacht maar dat hebben we opgelost door haar altijd in de bench te laten slapen samen met haar 2 JR vriendjes. Spotje ontpopte zich tot een vrolijk en actief hondje. Samen hebben we veel boswandelingen achter de rug, zowel in de Drunense Duinen als in de Lage Kempen. Ik te paard en Spot te voet voorop. En als ze het te warm kreeg of moe werd, dan droeg ik haar bij me. 1x heeft ze een nestje gehad met 5 prachtige pups. Ook was Spot een enorme waterrat. Zeg het woord 'Plons' en ze lag in de dichtstbijzijnde waterbak, plas, zwembad of elke andere vorm van nattigheid. Helaas is die tijd voorbij want met 13 jaar heeft Spot nog weinig goesting in een zwempartij laat staan te plonsen in het drinkwaterbad van de paarden. Daarvoor in de plaats ligt ze de hele dag te slapen in de vensterbank, moet ik haar wakker maken om haar behoeften te laten doen en haar erop attenderen dat ze ook wat moet drinken. Verder is ze zo doof als een kwartel. Enkel in je handen klappen doet haar nog opschrikken. Maar in de loop der tijd hebben we ons gebarentaal aangeleerd en dat werkt ook prima.

Chicco was hond nummer 2 en zijn zindelijkheidstraining ging vele malen beter. Naar de hondenschool is hij nooit geweest maar hij kent alle noodzakelijke commando's, ook zonder stem. Sterker nog, hij is altijd het goede voorbeeld geweest voor alle honden die na hem kwamen. Chicco leerde ze manieren bij en ik moet eerlijk zeggen dat de opvoeding van de anderen nooit zo goed was gelukt zonder zijn hulp. Helaas is hij nooit vader geworden, al was dat wel de bedoeling. Hoe mooi zou het zijn om zulke fantastische nakomelingen rond te hebben lopen, zowel in uiterlijk als karakter? In theorie is het nog altijd mogelijk maar teefje Dora is gesteriliseerd dus dan houdt het snel op.

Beide honden zijn al op leeftijd en ook bij Chicco wordt dat langzaam zichtbaar. Hij speelt nog graag maar minder ruw en trekt zich vrij snel terug uit de drukte van de roedel, ook zijn gehoor neemt stukje bij beetje af. Maar als dat alles is, dan prijs ik me gelukkig want ik hoop dat beiden nog lang bij ons blijven!