9 sep 2010

Mijn geheim

Afgelopen zaterdag was het zover. Na 10 jaar samenzijn scheidden onze wegen. Secret, mijn trouwe partner, mijn maatje, mijn vriendin en tevens collega verliet onze kudde. Secret is al die jaren mijn steun en toeverlaat geweest zowel op het privévlak als op het werkvlak.

Altijd stond ze paraat voor me in moeilijke tijden, maakten we lange ritten om onze zorgen ver achter ons te laten en genoten we van een wandeling door de verse sneeuw. Ontelbaar veel mensen hebben dankzij Secret voor het eerst de comfortabele gangen van de Tennessee Walker mogen ervaren. Samen promoten we het ras op beurzen en evenementen in Nederland en België. Haar foto's prijkten in de grote paardenmagazines in de Benelux en ze kwam zelfs meerdere malen op TV. Ook was Secret van de partij op diverse Europese kampioenschappen en deed ze vorig jaar nog mee aan een fun wedstrijd.

Secret heeft 4 prachtige nakomelingen op de wereld gezet waarvan Anna Belle het spijtig genoeg niet heeft mogen halen. De laatste 3 jaar heeft Secret 100% gewerkt als les- en workshop paard waarbij ze de cursisten regelmatig een spiegel voor ogen hield.

Kortom, Secret heeft meer dan genoeg gepresteerd en heeft een zeer waardevolle bijdrage geleverd aan raspromotie en het werk op Pleasure Gaits. Nu is het tijd voor Secret om 1 op 1 aandacht te krijgen van haar mens en samen te genieten van lange wandelingen. Aangezien ik haar dat niet kon bieden werd de moeilijke knoop doorgehakt om haar elders dat te geven wat ze meer dan recht op heeft.

In Camilla vond ik de persoon waar ik Secret aan toevertrouwde. Na 4 weken intern bij ons te hebben gezeten en beiden intensief te kunnen begeleiden vertrok Secret afgelopen weekend richting het Brusselse om daar samen met Camilla een nieuwe toekomst op te bouwen.

Zelden was een afscheid zo pijnlijk als deze al weet ik dat ze een geweldige mooie jonge meid als nieuwe partner heeft en we elkaar nog regelmatig zullen zien. Secret viel op door haar onopvallendheid, nooit vragend, altijd er zijn. Met haar vertrek heb ik het gevoel dat er een stukje van mezelf ontbreekt maar dat kan ook bijna niet anders na 10 jaar leef en leed te hebben gedeeld. Er zal voor ons allebei tijd voor nodig zijn om ons aan te passen aan deze verandering.

Het is onmogelijk om 10 jaar in beeld te brengen. Onderstaande foto's geven een idee van de eerste trailrit in Tennessee tot de eerste kennismaking van Secret en Camilla. Ik wens beiden nog vele jaren plezier en hoop dat Secret net zoveel gaat betekenen voor Milla als ze voor mij doet. We zijn hoe dan ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden.