23 feb 2010

Bosland schakelt trekpaarden in

Duurzaam bosbeheer moet zeldzame korstmossen beschermen
© Kizzy Van Horne

HECHTEL-EKSEL - In Hechtel-Eksel grijpen ze terug naar een zeer oude manier om aan bosbeheer te doen. Grote machines worden gebannen. In plaats daarvan zullen twee trekpaarden omgekapte bomen uit Bosland trekken. Ben Comans (22) zal voortaan met zijn trekpaard Goedroen meewerken aan duurzaam bosbeheer in In den Brand in Hechtel. Het Agentschap Natuur en Bos en alle betrokken gemeenten dragen er een ecologisch beheer hoog in het vaandel. Bosland moet niet enkel het meest kindvriendelijke bos worden, maar ook een duurzaam bos.

Bosland kreeg eerder ook al het FSC-label voor het hout afkomstig uit de bossen op de grens van Hechtel-Eksel, Lommel en Overpelt. In het duinengebied In Den Brand wil men nu ook de zeldzame korstmossen beschermen. 'De machines worden steeds groter en zwaarder en we zouden de zeldzame natuur daar enkel schade mee toebrengen', zegt houtvester Dries Gorissen.

Daarom werden Ben Comans en Karolien Goossens met hun twee paarden ingeschakeld. 'Samen met mijn trekpaard zal ik de boomstammen uit het bos slepen', zegt Ben. Hij kocht zijn merrie drie jaar geleden en ze is opgeleid om zulke werken uit te voeren. 'Ik ben een natuurmens en met een van mijn andere paarden trek ik regelmatig de bossen in. Daar stootte ik per toeval op een oude bierkar die helemaal verkommerd was. De bierkar opknappen werd een project waar ik de voorbije aan werkte. Toen de kar klaar was, wilde ik er ook iets mee doen. En daarom kocht ik een trekpaard. Ik heb er al wat mee geploegd en gehooid. Toen de boswachter me vroeg of ik mee wilde werken aan deze ecologische manier van bosbeheer heb ik geen moment getwijfeld.'

Natuurliefhebber
Voor Ben is het enkel een hobby. 'Mijn voorouders waren boeren, dat zal nog in het bloed zitten', lacht hij. 'Maar ik vind het prachtig dat zulke oude technieken opnieuw bovengehaald worden. Het lijkt iets voor oude mannen die nostalgisch terugblikken naar de oude tijd. Ik ben nog maar 22jaar, maar kan me als natuurliefhebber enorm vinden in die oude technieken.'

Het paard van Karolien Goossens daarentegen is nog in opleiding. Voor haar is dit project een uitstekende manier om haar paard verder te trainen. 'Op deze manier kunnen we de schade aan de natuur enorm beperken. En het is fantastisch dat enkele lokale mensen de stiel beheersen en ons willen helpen', zegt de houtvester. 'Ze zullen telkens wanneer het nodig is in overleg en in het bijzijn van de boswachter aan de slag gaan. In ruil voor hun werk mogen ze het hout houden.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=NK2MJSLB&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb

Helemaal top! Wij zijn razend enthousiast over de inspanningen die onze gemeente doet om de natuur zoveel mogelijk te sparen en tradities in ere te houden. De zandduinen van 'In de Brand' liggen in onze straat dus wij kunnen van dit authentieke schouwspel 'live' genieten.