23 okt 2014

Een stapje verder

Inmiddels zijn we ruim 3 weken verder met de training van onze gast en hij doet het geweldig. Maar owee, owee wat ligt het in de aard van de mens om grenzen te overschrijden. Altijd weer dat ego wat in de weg zit! Zo barst ik van nieuwsgierigheid om te zien en te voelen wat deze kanjer nog meer kan buiten de stap. Maar wanneer ik met hem door de piste wandel merk ik dat hij zichzelf al anders draagt dan wanneer we met de kaptoom aan de hand werken. Ongeacht dat hij 'al' 4,5 jaar oud is, is het nog te vroeg om veel meer te vragen. Eerst moet hij sterker worden en zichzelf beter te leren dragen met een ruiter op zijn rug. Eén van de weinige momenten dat ik een voordeel heb aan mijn minimale gewicht ;) Dus hoe graag ik ook zou willen, ik weet dat ik er verstandig aan doe om het voorlopig nog rustig aan te doen.

Dus we stappen wat af, rijden vreselijk veel figuren en stukje bij beetje voel ik steeds meer balans komen onder mij. Gelukkig is het met het concentratieniveau prima in orde en wordt hij niet te snel afgeleid. Toch mag er wat mij betreft nog best een periode enkel gestapt worden. En dat hoeft helemaal niet saai te zijn! Langzaam wordt de reactie op het been beter en de respons op het sturen fijn gevoeliger. Nu hij het been wat begint te snappen kunnen we ook iets subtieler gaan werken.En op zoek naar de knopjes om te wijken, een keertwending te maken etc En ook begint het tempo langzaam te verhogen, niet omdat ik dat vraag, maar omdat het aangeboden wordt. Het 'rondsjokken' is nu vervangen voor actief stappen tot zelfs bijna een tempo verhoging naar een andere gang. Zo zie je maar, alles op zijn tijd en wie weet moeten we straks onze leerling nog tot de orde roepen en vragen het iets rustiger aan te doen.

Leuk is het in ieder geval wel!