26 jul 2013

Muis beschoten

Onze Muis, geboren en getogen op stal is een enorme lieve kattin. We zijn dikke maatjes en zodra ze mijn stem hoort komt ze aangerend voor een aai en knuffel. Ze leeft op stal, en dat vindt ze heerlijk. Helaas komt 'aartsvijand' Sizo 's zomers ook graag op stal en het botert niet tussen die 2. Dus in de zomermaanden bivakkeert Muis in de stallen van de trainingspaarden. Overdag luiert ze in een goed gevulde hooiruif of ze rommelt wat rondom stal. Ze komt alleen naar de andere stal om te eten en daar heb ik speciaal een etensbakje voor haar op een geheime plek zodat ze Sizo niet tegen het lijf hoeft te lopen. Werkt uitstekend!

Woensdagochtend lag Muis languit op de hooivoorraad te slapen. Heel opvallend in het zicht en dat doet ze eigenlijk nooit. Ik ga kijken en het valt me op dat ze heel traag reageert. Tot mijn schrik is haar hoofd opgezet en zelfs haar neus is gezwollen. Ik besluit haar goed in de gaten te houden die dag en 's middags neem ik haar mee naar huis. Het valt me op dat ze een klein plekje net boven haar hoofd heeft en ik krap het weg. Onmiddellijk vult de opening zich met pus. Dierenarts!

Eenmaal aangekomen wordt de wonde ontsmet en nader onderzocht. Het blijkt te gaan om 1 gaatje, mooi rond van vorm. Niks geen vechtwonde; een krab van een kat uit zich in een snee en een bijtwond moet tenminste 2 tanden tonen maar ook dat is niet het geval. De dierenarts ziet deze wondes helaas vaker en hij is er zeker van dat ze met een luchtbuks is beschoten.

WATTT???!!!

Welke zot doet zoiets? Jongeren? Ouderen die niet sporen? Muis doet geen vlieg kwaad (muizen daarentegen zijn niet veilig), wie kickt er nu op katten te schieten? En ze heeft nog geluk gehad want de wond zit net boven haar oog. 1 cm lager en we hadden een veel groter probleem gehad.

Na het ontsmetten kreeg Muisje anti biotica en mocht weer mee naar huis. 2x daags krijgt ze nog medicatie en het gaat al een stuk beter. De zwelling neemt af maar de wonde is nog niet schoon. Gelukkig is de pijn een stuk minder en mocht ik eerder vanavond zonder enig geklaag van haar kant de wond schoonmaken. Ik zal de details besparen maar het is veel en vies.

Terug naar de vraag; Welke zot doet zoiets?

Ps. bijgaande foto van Muis is 2 weken terug gemaakt.