7 mei 2012

Logé

Voor het eerst sinds jaren krijgen we dit jaar geen veulens. En dat voelt vreemd! Dit jaar wilden we wel weer 2 merries laten dekken. Uiteindelijk blijft het kriebelen natuurlijk. Het was nog even spannend welke merries het zouden worden; Rose, Anouck, Lilly of Spirit?

Uiteindelijk zijn het Lilly & Spirit geworden. Beetle en Anouck kunnen dan op het gemak ingereden worden. Maar welke hengst gingen we uitkiezen? Weken aan een stuk heb ik stad en land afgezocht en internet afgestruind. Alle pro's & con's werden goed afgewogen, er werd rond gebeld, -gemaild en -gereisd. Zoals altijd gaat mijn voorkeur naar oude bloedlijnen en die zijn zelfs in Europa te vinden, zolang je maar weet waar je het zoeken moet. In mijn speurtocht beperkte ik me niet tot Nederland en Belgie maar zocht letterlijk heel Europa af. Zouden we wederom voor de Heritage gecertificeerde hengst Chinook kiezen in Zwitserland, Red in Duitsland of voor een new kid on the block in Italië? 9 jaar geleden ben ik op bezoek geweest bij Horse Kolbe en zijn paarden. Hoewel ik geen beeldmateriaal had stond alles me nog wat vaag bij. Toch was ik nieuwsgierig naar zijn hengst en zo ging ik afgelopen week nog eens op bezoek om Mable's Capriano te bekijken.

Capriano stond relaxed in zijn wei te grazen toen we arriveerden. Wat een plaatje! Een heerlijk stevig dier, lekker solide van bouw en qua karakter een enorme lieverd. Lucas kon met zn handjes niet van zn snuit afblijven en Capriano liet hem rustig zn gang gaan. Het is alweer even geleden maar in 1999 werd hij kampioen in de 3-gang klasse op het Europees Kampioenschap in Reken (DLD). Ondertussen is deze kanjer van ca 1.60m alweer 17 jaar en stond een tijdje stil maar ook onder zadel zette hij zn beste beentje voor. Een testrit sloeg ik natuurlijk niet af en zo reed ik Capriano de drafrenbaan van 1,2 km rond. Ook leuk om eens te mogen doen!

Ik had niet lang nodig om te beslissen dat dit de partner voor onze merries zou worden. Zowel Spirit als Lilly zijn Heritage gecertificeerd. Beiden voorzien van oude bloedlijnen en karakteristieke gangen van de Tennessee Walker. De combinatie met Capriano zorgt voor het behoud van fokken met oude bloedlijnen en dito gangen. Bovendien heeft Capriano een geweldig zacht karakter en een prachtige bouw. Wat wil een mens nog meer? Deze week gaan we Capriano ophalen en zal hij deze zomer bij ons komen logeren. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze logeerpartij hem goed zal bevallen ;)